Veelgestelde vragen
Heb je een vraag?
Wanneer jij met ons van gedachten wilt wisselen over een mogelijk probleem, lopend geschil, neem dan gerust contact op. Wij maken graag een afspraak om bij een kop koffie of thee kennis te maken.
Een directe en persoonlijke aanpak staat bij ons voorop. In een persoonlijk gesprek informeren wij jou graag op welke wijze wij jou van dienst kunnen zijn.
Hieronder tref je een aantal van de meest gestelde vragen met onze antwoorden aan. Voor meer informatie of andere vragen kun je altijd vrijblijvend bellen of mailen.
MKB
Ja, in beginsel heb je een vrije keuze.
Allereerst dien je de zaak bij je rechtsbijstandsverzekeraar aan te melden. De verzekeraar beoordeelt of de zaak onder de dekking van jouw verzekering valt. Als er sprake is van een advies of een zogeheten voortraject (correspondentie met de tegenpartij) dan mag de verzekeraar dat zelf doen.
Wanneer de zaak vanuit het voortraject tot een procedure leidt of er goede gronden bestaan om verweer te voeren wanneer je door de tegenpartij betrokken wordt in een procedure, ontstaat het recht van vrije advocaatkeuze. Dan mag je een eigen advocaat kiezen die jouw belangen gaat behartigen. Onder een procedure wordt verstaan een administratieve of gerechtelijke procedure (inclusief arbitrage).
Wees dus alert, meldt de zaak tijdig bij de verzekeraar aan en neem contact met ons op.
Informatie is voor een advocaat onmisbaar.
Om een eerste gesprek efficiënt te kunnen voeren raden wij jou aan om vooraf een bericht te sturen waarin de te bespreken kwestie wordt toegelicht. Het is ook handig om alvast bescheiden mee te sturen, die relevant -kunnen- zijn. De behandelend advocaat kan zich dan goed voorbereiden en tijdens het eerste gesprek gerichtere vragen stellen. Voor de verdere behandeling van de kwestie zal dan scherper omlijnd kunnen worden welke informatie en bescheiden nog nodig zijn.
De voorbereiding verhoogt de kwaliteit van onze dienstverlening en de verwachting op een gunstige uitkomst.
Goede vraag, maar lastig te beantwoorden.
Er zijn procedures (vaak in het bestuursrecht) waar de wet voorschrijft binnen welke termijn de procedure afgerond dient te zijn, maar er zijn ook procedures (vaak in het civiele recht) waarin het tempo wordt bepaald door de betrokken partijen, hun advocaten en de rechter.
Wij merken de afgelopen jaren dat de werkvoorraad bij de rechter stevig is opgelopen, zodat het soms wel 6 tot 12 maanden kan duren voordat de zaak inhoudelijk kan worden behandeld. Dat komt eenvoudigweg vanwege een tekort aan rechters.
Bovendien bepaalt de inhoud van het oordeel van de rechter in hoeverre de procedure nog voortgezet dient te worden omdat er, bijvoorbeeld, nog getuigenbewijs geleverd dient te worden voordat een definitieve beslissing kan worden genomen. Dat alles beïnvloedt de doorlooptijd van een procedure.
Daarom zullen wij zowel voorafgaand als tijdens een procedure goed kijken naar alternatieven, zoals onderhandelingen met de tegenpartij om een aanvaardbare oplossing te bereiken. Dat is niet tijdrovend en bespaart vaak kosten.
Regelgeving in het arbeidsrecht is gericht op het beschermen van de werknemer. De bescherming zie je terug in de wettelijke bepalingen over salaris, vakantie, werktijden, rechten en plichten bij ziekte en in het bijzonder ontslag en ontslagvergoeding. Vaak zijn dat bepalingen waarvan je niet mag afwijken of waarvan het niet naleven stevige financiële gevolgen voor de werkgever heeft.
Voor een werkgever is het van belang de beste keuze te maken wanneer er een geschil is ontstaan met de werknemer. Ons advies is eerst overleg met de advocaat te voeren, voordat richting de werknemer actie wordt ondernomen. De advocaat kan alternatieven aanreiken om onnodige conflicten op de werkvloer en daaruit voortvloeiende procedures en kosten te voorkomen. Vaak leidt tot een betere uitgangspositie en worden onnodige risico’s en kosten vermeden.
Familierecht
Mediation is niet alleen bedoeld voor een (echt)scheidingssituatie c.q. beëindiging van een relatie. Het kan ook worden ingezet bij andere conflicten tussen (ex-)partners, zoals geschillen met betrekking tot alimentatie, zorg- en omgangsregelingen, hoofdverblijf van de kinderen, verhuizing, toestemming voor een vakantie etc. Door te kiezen voor mediation is er meer ruimte om jouw standpunt toelichten, naar elkaar te luisteren en te zoeken naar een juiste oplossing, waardoor veelal een praktische oplossing wordt bereikt.
Voor het antwoord op deze vraag is het belangrijk om te weten of jullie nog ‘on speaking terms’ zijn. Is er bereidheid om naar elkaar te luisteren en te overleggen over mogelijke oplossingen voor jullie conflict, dan kun je kiezen voor mediation. Het voordeel van mediation is dat je op relatief korte termijn samen met de mediator aan tafel kunt om het conflict te bespreken. Over en weer kunnen de standpunten worden toegelicht. Samen wordt gezocht naar een praktische en duurzame oplossing.
Lopen de emoties om welke reden dan ook te hoog op, dan is het wellicht verstandiger om een eigen advocaat in de arm te nemen. Dit betekent niet dat je per definitie in een vechtscheiding of hevige juridische strijd terechtkomt. Ook met een eigen advocaat bestaan er voldoende mogelijkheden om met de ander in gesprek te blijven, bijvoorbeeld door een viergesprek te plannen met de ander en zijn/haar advocaat.
Cliënten willen graag van tevoren weten hoeveel de behandeling van de zaak in zijn totaliteit zal kosten. Dit is op voorhand moeilijk in te schatten. Veel factoren spelen hierbij een rol, zoals de complexiteit van de zaak, wel/geen procedure etc. Bij onze dienstverlening staat een efficiënte en zorgvuldige aanpak van de zaak voorop. We zullen daarom niet alleen tijdens het eerste gesprek, maar ook tijdens de verdere behandeling van de zaak, regelmatig samen met jou een kosten-batenanalyse maken.
Bij ons eerste contact, telefonisch of anders tijdens het eerste gesprek, verstrekken wij informatie over de kosten verbonden aan onze werkzaamheden, zoals ons uurtarief. Bij iedere declaratie wordt een overzichtelijke urenspecificatie gevoegd. De kosten die verbonden zijn aan het opvragen van uittreksels uit de gemeenteregisters, griffierechten, deurwaarderskosten en overige kosten worden daarin overzichtelijk verwerkt.
Tijdens ons eerste contact wordt eveneens besproken of een beroep kan worden gedaan op van overheidswege gefinancierde rechtsbijstand. Meer informatie over gefinancierde rechtsbijstand is te vinden op de website van de Raad voor Rechtsbijstand, www.rechtsbijstand.nl.
Tot slot is het verstandig om voor het eerste gesprek zelf na te gaan of er een rechtsbijstandsverzekering is afgesloten. Zo ja, neem dan het polisblad met bijbehorende voorwaarden mee naar het eerste gesprek.
Het is voor nieuwe cliënten mogelijk om voor familiezaken een afspraak te maken voor een gratis oriënterend gesprek van 30 minuten. Tijdens dit gesprek kunnen we kennismaken en kunnen eventuele vragen worden beantwoord over de werkwijze van ons kantoor en wat wij als advocaat voor jou kunnen betekenen.
Neem gerust contact op.